שיפור מיגון למבנה קיים

איך להוסיף מיגון למבנה קיים?

מציאות ישראלית של מיגון דירתי שהוא חובה
מציאות ישראלית של מיגון דירתי שהוא חובה

 בשנת 1992 הכנסת אישרה חוק המחייב לבנות מרחב מוגן דירתי או מרחב מוגן קומתי בכל בניין חדש ובכל תוספת בנייה.

המרחב המוגן הדירתי או הקומתי חייב לעמוד בדרישות המפורטות של פיקוד העורף, על פי ההגדרה המרחב המגן נועד לשמש כמרחב זמין המספק הגנה מפני נשק קונבנציונאלי או לא קונבנציונאלי לכמה שעות.

מאחר ויש בניינים רבים שהוקמו לפני אישור החוק, כלומר לפני שנות ה-90, אין במבנים הישנים מרחבים מוגנים (ממ"ד או ממ"ק), ובחלק מהמבנים יש מקלטים שענו לקריטריונים שנקבעו בעבר בהתאם לאיומים.

יש לציין כי פיקוד העורף ממליץ לתושבי המדינה להשתמש במרחב המוגן בבניין, במיוחד אם גרים בקומות הגבוהות ונדרש זמן להגיע למקלט. אם אין מקלט בבניין יש לבחור חדר פנימי ולהפוך אותו לחדר מוגן ואטום.

 

הנחיות פיקוד העורף לתכנון מרחבים מוגנים דירתיים

פיקוד העורף ממליץ לדיירים בבתים פרטיים ובבנייני מגורים שאין בהם מקלט ומרחב מוגן, לבחור חדר פנימי ולהכין אותו כחדר מוגן ואטום.

 

ההכנה מבוססת על שיפורי מיגון למבנה הקיים, וניתן למצוא את ההנחיות המפורטות לשיפור המיגון במסמך שהתפרסם בחודש מרץ 2001 ונקרא – "הנחיות לתכנון מרחבים מוגנים דירתיים ביישובים עורפיים".

הנחיות פיקוד העורף – https://www.oref.org.il/12495-16161-he/Pakar.aspx

"תקנה אחודה" מוטמעת – https://www.oref-rishuy.org.il/Sip_Storage/FILES/2/152.pdf

חשוב לדעת כי שיפור מיגון למבנה קיים מבצעים רק במקרים שבהם אין אפשרות להכין מרחב מוגן תקני, כמו כן יש לקבל אישור על ידי מהנדס מטעם פיקוד העורף.

יש שיטות שונות לשיפר המיגון בדירה או בבית, לכן חשוב לבחור היטב את החברה לביצוע הפרויקט, וחברת איי.די. מערכות הנדסה בע"מ מתמחה בין השאר בניהול פרויקטים ובשירותי תכנון מרחב מוגן דירתי או קומתי.

 

מה כלול בשיפורי מיגון?

באופן כללי, על פי הנחיות פיקוד העורף, שיפורי מיגון מבוססים על חיזוק קירות המבנה הקיים, חיזוק הגגות בהתאם לצורך ולאחר בדיקת מהנדס, וחיזוק הפתחים והמסגרות (חלונות ודלתות) באחד מחללי הבניין או באחד מחדרי הדירה.

 

מטרת שיפורי המיגון למבנה קיים היא לחזק את המעטפת בפני גלי הדף והרס ולשפר את האטימות של החלל העובר חיזוק ומיגון.

 

יש לציין כי רמת האטימות של חלל שעבר חיזוק באמצעות שיפורי המיגון השונים נמוכה בהשוואה לרמת העמידות של מרחב מוגן תקני. לכן, הוחלט בפיקוד העורף לאפשר את שיפורי המיגון רק במבנים ציבוריים ובמבני מגורים, כל עוד הרשות הרלוונטית משתכנעת בצורך, ולאחר בדיקה שאכן אין אפשרות לבנות מקלט או ממ"ד או ממ"ק.

מהנדס חייב להכין תוכנית מפורטת ומסודרת לצורך שיפורי מיגון במבנה קיים, ולקבל אישור מרשות מוסמכת (מהנדס פקע"ר).

השטח של החלל המחוזק במבנה הקיים חייב להיות לפחות 8 מ"ר עבור חלל קיים או 9 מ"ר ומעלה לחלל שנבנה במיוחד למטרת שיפור המיגון של המבנה הקיים.

למידע נוסף, לייעוץ ולניהול פרויקט לשיפור מיגון במבנה קיים – צרו קשר עוד היום עם המומחים של חברת איי.די. מערכות הנדסה בע"מ.

דילוג לתוכן