רעידות אדמה בישראל ובעולם ומה השפעתן על מבנים

רעידת אדמה והשפעותיה על מבנים

קריסת בניין לאחר רעידת אדמה
קריסת בניין לאחר רעידת אדמה

רעידת אדמה מתרחשת בדרך כלל באזורי המגע והחיכוך שבין הלוחות הטקטוניים, זו תופעת טבע גאולוגית נפוצה, ובעת רעש האדמה משתחררת אנרגיה בצורת גלים סיסמיים המרעידים את האדמה.

רעידת אדמה חזקה עלולה לגרום לנזקים רבים כמו התמוטטות מבנים, גשרים ותשתיות נוספות, לגלי צונמי משמעותיים והרסניים ולפגיעה בחיי אדם ורכוש.

רעידות אדמה חזקות שהתרחשו עד היום ברחבי העולם גרמו לנזקים חמורים, לפגיעה בחיי אדם, לנזקים בהיקפים עצומים ועוד.

עד היום התחוללו רעידות אדמה קטלניות במיוחד, למשל רעידת האדמה קמצ'טקה שהתרחשה בשנת 1952 בברית המועצות בעוצמה 9 לפי סולם מגניטודה.

מדינת ישראל ממוקמת במקום מועד לפורענות, מאחר היא נמצאת מעל אזור המגע שבין הלוח הטקטוני האפריקאי והלוח הטקטוני הערבי, אזור המגע נקרא השבר הסורי אפריקאי.

במהלך ההיסטוריה התרחשו לא מעט רעידות אדמה קשות בישראל, כמו רעידת האדמה שהחריבה את בית שאן בתקופה הערבית הקדומה, רעידת האדמה שגרמה לנזק רב לבית המקדש הראשון ורעידת האדמה בשנת 1995 במפרץ אילת שהורגשה היטב בכל המדינה וגרמה לנזקים קשים באילת, הן לבניינים והן לכבישים.

 

סיכון רב לרעידות אדמה חזקות גם בעתיד

הפעילות הסיסמית המתמדת באזור השבר הסורי אפריקאי, בשילוב רעידות האדמה החזקות שהתרחשו בעבר – כל אלו ועוד מטרידים את מקבלי ההחלטות המדינה ומחייבים את הממשלה להיערך לקראת רעידות אדמה חזקות בעתיד.

כאשר רעידת אדמה מתרחשת בשטח פתוח ולא מיושב, לרוב לא נגרמים נזקים משמעותיים, אלא אם התרחשה תזוזת קרקע משמעותית שהביאה לסדקים עמוקים.

כאשר רעידת אדמה מתרחשת בשטח מיושב, הנזקים הם משמעותיים.

לכן, התשתית הבנויה מהווה נקודת חולשה בתחום רעידות האדמה, ובני אדם חשופים לסכנת חיים אם הם נמצאים בתוך המבנים או בסמוך אליהם.

כדי לשפר את עמידות המבנים בפני רעידות אדמה יש חוקים ותקנות כדי להבטיח את עמידותם.

כך לדוגמה, בישראל נקבע תקן בנייה כדי להבטיח את עמידות המבנים.

התקן הישראלי ת"י 413 מחייב את הקבלנים לבנות מבנים מחוזקים ועמידים בפני רעידות אדמה, עם זאת מבנים שהוקמו לפני 1980 אינם עומדים בתקן המחייב, לכן המדינה החליטה על תוכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים קיימים (תמ"א 38) שהוקמו או תוכננו לפני ינואר 1980.

 

מדוע רעידות אדמה משפיעות על המבנים?

סיום איסוף שרידי התמוטטטות של מבנה לא יציב
סיום איסוף שרידי התמוטטטות של מבנה לא יציב

כל מבנה המוקם מעל הקרקע קשור אליה באמצעות יסודות וחלקים אחרים.

במהלך התרחשות רעידת אדמה משתחררת אנרגיה עצומה המתפשט למרחק רב, האנרגיה המתפרצת מרעידה את הקרקע, לכן היסודות והאלמנטים האחרים הטמונים מתחת לאדמה מתחילים לרעוד ולזוז, יחד עם כל הבניין שמעל הקרקע.

הרעידה באה לידי ביטוי בתזוזות חזקות המשנות את הכיוון שלהן בפרק זמן קצר ולא אחיד, בדרך כלל במשך שניות ספורות.

חשוב לזכור כי לאחר הרעידה הגדולה והחזקה מתרחשות עוד רעידות אדמה קטנות יותר, והטלטלה הממושכת של יסודות המבנה עלולה לגרום לקריסת הבניין, לסדקים גדולים וארוכים, לנפילת מרפסות ואלמנטים המחוברים או סמוכים לבניין ולנזקי רכוש משמעותיים.

 

מידע על רעידות האדמה בישראל – אתר שימושי

באתר עם השם המשעשע "רעידות אחרונות" ששייך למיטב ידיעתנו למכון הגיאולוגי לישראל – מופיע ידע מגוון על מה שקורה בישראל בתחום זה. כמו למשל:

30 הרעידות האחרונות בישראל

רעידות שהורגשו לאחרונה בישראל

לאתר של אגף סייסמולוגיה של המכון היגאולוגי לישראל

 

איך ישראל נערכת לקראת רעידות אדמה?

לאורך השנים המחוקק הישראלי פרסם תקנים מחייבים הנוגעים לתכנון מבנים עמידים בפני רעידות אדמה.

יחד עם זאת, עד תחילת שנות ה-60 של המאה הקודמת לא היו תקני בנייה מחייבים הקשורים לעמידות בניינים בפני רעידת אדמה, ועד שנת 1975 פורסמו הנחיות כלליות בהיקף מאוד מצומצם.

המבנים הלא יציבים הם הראשונים להינזק קשות ברעשי אדמה
המבנים הלא יציבים הם הראשונים להינזק קשות ברעשי אדמה

רק בשנת 1995 פורסם תקן בנייה מחייב, מפורט ועדכני, במקביל לשינוי התפיסה אצל פיקוד העורף עקב מלחמת המפרץ.

בעקבות המלחמה הוחלט להקים בניינים חדשים עם ממ"ד (מרחב מוגן דירתי) או מרחב מוגן קומתי.

המרחבים המוגנים בנויים מבטון יצוק ומזוין, והם משתלבים עם האלמנטים הנחוצים לחיזוק בניינים בפני רעידות אדמה.

יש לציין כי במקביל להתפתחויות בתחום הנדסת המבנים, החוקרים העמיקו את הידע הסיסמולוגי, ונרכש ידע רב גם בנושא הפעילות הסיסמית ברחבי ישראל.

הידע המצטבר בשילוב שיטות בנייה עדכניות ובנייה באמצעות חומרים איכותיים ועמידים יותר, הביאו לתהליכי תכנון ובנייה עדכניים ולהתאמת הבנייה לתרחיש של רעידת אדמה חזקה.

הבניינים המודרניים שנבנים כיום הם חזקים ועמידים יותר בפני רעידות אדמה, וניתן לחזק גם מבנים קיימים כדי לשפר את עמידותם ולהגן על חיי הדיירים.

למידע נוסף, לייעוץ מקצועי בנושא חיזוק מבנים בפני רעידות אדמה ולשירותי תכנון הנדסי – צרו קשר עם המומחים של חברת איי.די. מערכות הנדסה בע"מ.

חברתנו מתמחה בין היתר בבדיקת ובמיפוי מבנים ואלמנטים קונסטרוקטיביים לתהליך תמ"א 38, פינוי ובינוי, תוספות בנייה, מבני תעשייה וציבור ועוד.

דילוג לתוכן